Bicara Hati





Penulis  :  Damya Hanna
Negara  : Malaysia
Bahasa  :  Melayu
Genre    :  Malay Fiction / Cinta
Penerbit :  Alaf21
Bilangan Mukasurat : 559
Tarikh Terbitan : 6 March 2003
ISBN : 983-124-111-8
Rating : ★★★






Sinopsis : 

Dalam satu kemalangan kecil yang tidak disengajakan, Tengku Syahran dan Zahlia bertemu. Ketika itu, Tengku Syahran sedang buntu memikirkan cadangan emaknya yang ingin menjodohkan dia dengan Linda, seorang wanita yang tidak pernah dicintainya.

Seminggu mengenali Zahlia,Tengku Syahran menyatakan hasratnya untuk memperisterikan Zahlia untuk mengelak dirinya dikahwinkan dengan Linda. Zahlia terkejut dengan permintaan Tengku Syahran. Tengku Syahran tidak dikenali dan tidak mungkin Zahlia boleh jatuh cinta dengan pemuda itu.

Zahlia serba salah untuk menerima lamaran itu. Pelbagai cara dilakukan oleh Tengku Syahran untuk memenangi hati Zahlia. Akhirnya Zahlia akur tetapi dengan syarat iaitu hak-hak peribadi Zahlia tidak akan diganggu.

Setelah diijabkabul, Tengku Syahran mula berubah. Egonya tinggi dan dia tidak mengikut perjanjian yang telah ditetapkan. Zahlia rasa tertipu. Tengku Syahran telah mungkir janji. Kini timbul pelbagai konflik dalam rumah tangganya. Benarkah hakikat bahawa perkahwinan yang berdasarkan kontrak tidak dapat mengundang rasa cinta, kasih, sayang dan kerinduan? Bicara Hati sebuah kisah yang dapat mengungkap segala rahsia.
 



Ulasan :

Aku sempat beli buku ini pada Jualan Buku Karangkraf pada ahad yang lepas di Seksyen 15, Shah Alam. Sebenarnya ini buku lama yang telah aku cari tapi baru terjumpa masa di Karangkraf hari tu. Oleh kerana ada diskaun hingga 30% aku pun tidak lepaskan peluang beli aje buku ni.

Pertama kali baca karya penulis ini. Pendapat peribadi aku tema dan plot ceritanya hampir sama dengan kebanyakan novel terbaru di pasaran sekarang iaitu kahwin kontrak, cinta selepas nikah tapi sebab buku ni aku baru dapat baca tahun ni kan....gaya penulisannya 'santai' dan tak beratkan kepala nak fikir banyak-banyak dan 'happy ending'..secara keseluruhannya ceritanya agak menarik untuk dibaca walaupun aku dah boleh agak bagaimana kesudahan cerita ni. Tapi apa yang buat aku tertarik ialah bila pertemuan yang tidak disangka telah memberi satu impak yang paling besar pada Zahlia dan Tengku Syahran ini ... Cumanya buat aku terfikir sendiri pernah ke berlaku dalam hidup realiti ini ??? Kisah perkahwinan yang pada mulanya dibuat atas perjanjian dan syarat dua pihak, bermulalah episod rumah tangga yang hanya sandiwara pada mereka.

Masing-masing bermati-matian cuba untuk tidak jatuh cinta, kasih dan sayang. Namun, manusia hanya mampu merancang walau sehebat mana sekalipun rancangan manusia itu...tapi Allah yang menentukan segala-galanya. Tanpa disedari cinta, kasih dan sayang mula hadir dalam diri masing-masing. Aku paling suka bila Zahlia lumurkan susu pekat di tangan Tengku Syahran sebab nak hilangkan rasa panas dan lecur pada tangan Tengku Syahran. Gara-gara dia yang leka layan perasaan angau dan merenung Zahlia, kantoi kena tegur dengan adiknya yang kat situ. Perhubungan mereka diuji bila kontrak perjanjian perkahwinan mereka dicuri oleh Linda, anak kawan Mama Tengku Syahran yang pernah ingin dijodohkan dengannya. Setelah terbongkar rahsia perjanjian perkahwinan mereka, Zahlia telah dihalau keluar dari rumah oleh ibu mentuanya sendiri. Untuk menggelak Zahlia tinggalkannya, Tengku Syahran rela undur diri dan telah membawa diri ke suatu tempat yang tidak diketahui. Zahlia ditempatkan di rumah temannya Adli sehingga Zahlia hamil. Sedih jugaklah bahagian akhir-akhir cerita ni tapi kena baca dulu buku ni kalau nak tahu kesudahan cerita yang sebenar ya.






No comments:

Post a Comment