Aku, Dia & Pinky Promise





Penulis   :  Anna Lee
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Melayu
Genre     :  Fantasy, Chick Lit, Romance 
Penerbit  :  Fajar Fakeer 
Bilangan Mukasurat : 593 
Tarikh Terbitan : 2014 
ISBN : 978-967-365-203-7
Rating :




 

 
 

Ulasan :

Maaf, ketika ini aku sedang 'membedah siasat' karya hebat ini. Tunggu ulasan aku nanti ye!

Sinopsis

Siti Saleha berumur 33 tahun. Tidak miliki kerjaya yang membanggakan dan mempunyai tunang yang mengecewakan. Dia mengharapkan satu keajaiban berlaku, membawa dia kembali ke alam persekolahan dan membaiki segala kesilapan lalu. Andai diberi peluang pulang ke masa lampau ada 10 senarai yang dia ingin ubah. Tapi, dalam 10, hanya dua impian yang penting untuk dia perbaiki.

Pertama, ubah aliran sains ke sastera. Supaya di masa depan dia dapat memberi tumpuan pada kerjaya yang diminatinya.

Kedua, cari Daniel! Hasut Daniel, tunang masa depannya, supaya jangan jadi model, tetapi jadi doktor atau ahli perniagaan agar masa depan mereka terjamin.

Tanpa disangka-sangka, satu kejadian telah membawa Saleha merentas masa, kembali ke tahun 1998. Saleha berjaya ubah aliran dengan memasuki kelas sastera dan dia juga berjaya mencari Daniel. Namun, kemunculan Azri yang terkenal sebagai ketua samseng sekolah membuatkan rancangan Saleha huru-hara.

“Cikgu Hazam hantar kau jadi pemerhati ke?”
“Kau tak pandai beza ke dua perkataan, belajar dan pemerhati? Kau faham maksudnya, kan?”

Saleha hairan, Azri tak pernah wujud di masa lampaunya dan tak wujud di masa depannya, jadi kenapa sekarang tiba-tiba Azri muncul? Siapakah Azri sebenarnya? Apakah kaitan Azri dengan kehidupannya? Dapatkah dia mengubah sejarah lalu? Adakah hajatnya itu terbaik untuk dirinya?

“Perpisahan menjadikan cinta kita semakin kuat, hati kita semakin jelas. Masa tu, aku akan kembali pada kau.”
“Aku akan tunggu kau.”
“Aku akan cari.”





 

Gemalai Kasih





Penulis   :  Lynn Safiya
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Malay
Genre     :  Malay Fiction
Penerbit  :  LoveNovel
Bilangan Mukasurat : 542
Tarikh Terbitan : Mar 2015
ISBN : 978-967-0657-99-8
Rating :







 Ulasan :

Pertama kali membedah siasat karya penulis ini.

Secara peribadi aku suka setiap watak dan nilai-nilai kekeluargaan yang ada dalam cerita ini. Kisah Lia dan Fendi ni satu lagi kisah realiti. Penulis berjaya membuai jiwa dan ragaku dalam menyampaikan isi hati, perasaan dan emosi setiap watak terutamanya watak Lia dan Fendi dalam cerita ini dengan berkesan sekali. Sampaikan aku terperasan sekejap akulah sebenarnya yang ada dalam cerita nih he he he.

Syabas Cik Penulis, kerana anda telah berjaya buatku terpikat dengan gaya penulisanmu yang cukup rencah dan rasa ni.  Jom lepas ni kena cari karya yang lain pulak.

 
Sinopsis

Intan Marliana (Lia) seorang anak yang patuh kepada orang tuanya. Disebabkan kesalahan abang-abangnya yang lalu, Lia sering berkorban demi menjaga hati ibu dan bapanya yang tercalar. Maka pinangan Asrul Effendi (Effendi), seorang duda beranak satu, diterima atas dasar patuh kepada ibu dan bapanya, walaupun pada mulanya dia cuba memujuk lelaki itu untuk tidak meneruskan niat untuk memperisterinya.




“So! Our parents think we should marry!” - Effendi
 

“... Lia langsung tak kenal Fendi ni, so how can we marry? - Lia

Namun mengapa Effendi yang tidak lagi percaya kepada cinta, bersungguh-sungguh inginkan Lia sebagai isterinya?  



“Cinta? Fendi pernah kahwin atas dasar cinta. Tak berkekalan pun! So, why not with someone I don’t know? Lagipun, my mother thinks you are perfect for me.” - Effendi

 
Apakah muslihat di sebalik pinangan itu? Sejak kegagalan perkahwinannya yang pertama, hati Effendi sudah tertutup. Maka hati halus Lia terpaksa dikecewakan agar gadis itu tidak menaruh sebarang harapan terhadapnya. Namun mengapa hatinya turut terluka pada saat hati Lia terpaksa dilukai?

Kelembutan Lia menambat hati Effendi. Penerimaan Lia terhadap anak kecilnya, Ina, menyentuh jiwanya sehinggakan dia mula mendambakan kasih sayang yang dicurahkan Lia kepada Ina untuk dirinya sendiri. Mampukah Lia mengembalikan kepercayaan Effendi kepada ikatan cinta yang tulus lagi sejati? Mampukah Effendi merawat luka yang telah terpalit di hati Lia setelah Lia mengetahui sebab sebenar mereka disatukan? Mampukah ikatan perkahwinan mereka bertahan dengan kehadiran bekas isteri Effendi, Mona yang mahu merebut Ina? Betulkah Mona mahukan Ina atau apakah yang sebenarnya yang Mona mahukan?

Hak keputusan di tangan Lia. Itu janji Effendi. Hak yang diberikan Effendi seakan membunuh dirinya sendiri. Ketika Lia memilih untuk berpisah, Effendi tidak senang duduk. Hatinya parah. Lia harus dijejaki. Sanggupkah dia kehilangan Lia setelah perasaan cinta itu kembali berputik di hati?



... lagu Akhirnya - Camelia ft Innuendo ...




kalau ingin tahu lebih lanjut karya penulis boleh klik link ni... Lynn Safiya



 

Hanya Milikmu





Penulis   :  Siti Auni
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Malay
Genre     :  Malay Fiction
Penerbit  :  Love Novel
Bilangan Mukasurat : 
582
Tarikh Terbitan : May 2013
ISBN : 978-967-0657-19-6
Rating :







Ulasan :
 
Pertama kali membedah siasat karya penulis ini.


Pendapat peribadi, tema dan jalan cerita ni agak cliche dan hampir sama dengan beberapa karya yang pernah aku baca sebelum nih. Jadi semangat aku agak merudum sikit bila baca buku nih. Tema kahwin aturan keluarga antara dua darjat, hero kaya yang jahil dengan heroin muslimah miskin. Pastu hero berubah jadi hero muslim sejati. Cerita yang pada aku umpama susu lemak manis berkrim dan memang dah boleh agak kesudahan cerita ni camne he he he...

Apa-apa pun, aku harap pembaca di luar sana dapat kutip dan hadam maklumat yang baik-baik ye dan jadikan kisah ni sebagai pengajaran berguna. Jangan dok khayal pulak dengan ayat-ayat cinta dan aksi jiwang karat Harith yang asyik mengayat Balqis tak sudah sudah sampai ke akhir cerita


 
Sinopsis

 

Balqis Maisara, nama yang cukup indah didengar namun keindahan itu tidak pula terpalit sepanjang perjalanan hidupnya. Biarpun memiliki keperibadian yang mulia, namun gadis kampung ini tetap dipandang serong dan dihina oleh masyarakat di sekelilingnya.

Kedaifan yang menghimpit, ditambah pula dengan tanggungjawab terhadap ibunya yang menghidap penyakit kronik, kehidupan Balqis Maisara kian sukar. Namun berpegang pada ketentuan Allah, dia tabah menghadapi satu persatu ujian itu. Baginya Allah Maha Adil, dan dia yakin di penghujung harinya dia pasti menemui keindahan yang dicari.


Namun pertemuan dengan lelaki seego Tengku Harith, hati dan perasaannya kembali teruji dan dicarik berkali-kali. Dia berasa serba salah tatkala Tengku Ismail melamarnya untuk dikahwinkan dengan lelaki berhati kejam itu.“Kau ingat dengan tudung labuh macam tu, aku nak terpedaya? Kau jangan haraplah! Mati hidup semula pun, aku tak nak kahwin dengan perempuan macam kau ni!” – Tengku Harith.

Dan kehadiran lelaki sesempurna Ustaz Amirul, mungkinkah di situ bahagianya bersembunyi? Cinta lelaki itukah yang mampu mengubati satu persatu kelukaan di hatinya ini?

“Qis, abang janji, abang akan jaga Qis elok-elok lepas kita dah kahwin nanti. Abang takkan biarkan Qis terseksa lagi..” - Ustaz Amirul

Bagi diri Balqis Maisara, dia keliru di dua persimpangan. Di kirinya Ustaz Amirul yang cukup melindungi, dan di kanannya pula Tengku Harith yang penuh rasa benci. Jika dia selapang dada menerima Ustaz Amirul, mengapa wajah Tengku Harith yang muncul setiap kali dia menunaikan solat sunat Istikharah?

Apa yang tersembunyi? Apa yang bakal menantinya suatu hari nanti? Dan mampukah sebuah perkahwinan melenyapkan seluruh duka yang mejadi teman setianya selama ini? Sebuah kebahagiaan yang tidak pernah pasti, namun Balqis Maisara membulatkan tekad di hati.

Dan cinta itu pasti akan menjadi miliknya… suatu hari nanti.




... lagu For The Rest Of My Life - Maher Zain ...




 

Janji Pada-Nya





Penulis   :  Fazlyn Ridz
Negara   :  Malaysia
Bahasa   :  Malay
Genre     :  Malay Fiction
Penerbit  :  Love Novel
Bilangan Mukasurat : 878

Tarikh Terbitan : August 2014
ISBN : 978-967-0657-82-0
Rating :






 

Ulasan :

Ini adalah buku ke 2 kubaca selepas Si Kolot Suamiku
 

Pergh, cerita ni memang ambil masa berhari-hari jugak aku nak habiskan tau sebab memang tebal giler buku ni dan asyik mengadap diorang ni bergaduh jer he he he..

Pendapat aku, kisah ini dah biasa kita lihat dan dengar. Namun kita tidak pernah tahu bagaimana kesusahan dan kepayahan nak bimbing suami 'mat salleh' ni...Memang tidak semudah yang kita sangka. Nak bimbing suami yang memang dah lahir sebagai Islam pun susah bebenar inikan pulak orang asing yang memang tidak pernah percaya tentang kewujudan TUHAN dan dah biasa dengan benda-benda yang diharamkan dalam Islam nih.  

Apa-apa pun tahniah kepada penulis, anda berjaya mengolah perjalanan cerita dan watak-watak utama dengan berkesan sekali. Aku begitu terkesan dengan ketabahan watak Insyirah seorang isteri yang sabar membimbing suaminya Ariff aka Estaban si ulat beluncas ni ke pangkal jalan walaupun berkali-kali diuji dengan helah, janji kosong dan kecurangan Ariff. Sesungguhnya hidayah itu milik ALLAH.


Semoga kisah ini dapat kita jadikan pedoman dan pengajaran. 


 
Sinopsis

 
Aku dan Estaban bertemu.. namun aku tidak pernah jatuh cinta kepadanya. Sayangnya dia terus menagih perhatianku. Namun dia tidak pernah faham betapa mahalnya perhatian yang hendak kuberikan kepada lelaki persis itu.

“Dengan saya memang susah, sebab saya bukan dia.. bukan juga perempuan-perempuan yang awak peluk setiap hari. Saya bukan perempuan simpanan awak. Puas hati sekarang?” -Insyirah

“Awak pun perempuan. Apa naluri perempuan seperti awak tidak sama dengan yang lain? Awak dari planet mana?” –Estaban

Estaban kaki perempuan. Kacak... kaya dan juga nakal! Tetapi ada yang menjadi duri dalam jiwaku. Dia tidak percaya kepada Tuhan, tidak suka kepada agama. Rohaninya jauh tersasar. Pedomannya entah ke mana. Lelaki seperti dia tidak layak untuk aku jadikan sandaran. Pantaskah aku memilih lelaki seperti dia?



Takdir membawa aku ke dalam kehidupan yang tidak pernah aku bayangkan. Mengahwini lelaki seperti itu bukanlah angan-anganku. Tetapi itulah hakikat yang harus aku tempuhi. Estaban a.k.a. Ariff menjadi suamiku kerana keterlanjurannya sendiri. Memegang pegangan sebagai orang Islam bukanlah kehendaknya.

Namun terdayakah aku mengislamkan seorang suami yang cukup angkuh? Mampukah aku menahan gelora di hati tatkala ayah kepada anak-anakku itu semakin jauh daripada batasannya? Termampukah aku menahan Ariff daripada murtad semula?

Semuanya tidaklah mudah seperti yang dibayang. Usaha, doa dan tawakkal adalah pegangan setiap hamba-Nya. Akhirnya nanti Tuhan pasti akan menunjukkan jalan untuk mereka. Dia datang bersama maaf, sesal dan taubat. Namun mudahkah jiwa perempuan yang teruk tercalar ini untuk menerimanya semula? Sejauh mana kata-kata itu dapat aku pegang? Mampukah manusia seperti dia menerima hidayah dan taufik daripada Allah?

Janji Pada-Nya bukan sekadar kisah cinta. Kisah tentang kehidupan antara dua manusia yang berbilang prinsipnya. Namun Janji Allah... semua yang berlaku itu pasti akan ada akhirnya. Di situlah titik tolak kebahagiaan sedang bermula.


 ... lagu Dirgahayu - Faizal Tahir & Dato' Siti Nurhaliza ...



kalau ingin tahu lebih lanjut karya penulis boleh klik link ni... Fazlyn Ridz